poniedziałek, 28 kwietnia 2014

Teaching colours - utrwalanie nauki kolorów poprzez gry

Kolory to chyba najłatwiejszy temat zarówno dla nauczyciela, jak i uczniów. Zadań, które można wykorzystać w czasie takiej lekcji jest wiele, ale dzisiaj chciałabym przedstawić Wam gry związane z tematem. Obie są przeznaczone dla 4 lub 5 graczy, ale zdarzało się, że niekiedy uczniowie grali w parach, dzięki czemu może być do dziesięciu graczy.

Pędzące Żółwie
W tej grze gracze przesuwają po planszy drewniane żółwie różnych kolorów w taki sposób, aby ich żółw dotarł pierwszy do sałaty. Każdy gracz losuje kolor żółwia na początku gry, ale zachowuje to w tajemnicy. Żółwie mogą chodzić zarówno w przód, jak w tył, a także wskakiwać na siebie i chodzić w kolumnie. Na moich lekcjach uczniowie muszą wypowiadać komendy w języku angielskim, np. yellow turtle goes back


 Granie w Malowanie
To niedroga gra, w której dzieci muszą zapamiętać jakie obrazki znajdują się na stole, a następnie dobrać odpowiednie kolory, których należałoby użyć, aby je namalować. Konieczna jest więc znajomość efektu mieszania kolorów. Uczniowie wypowiadają komendy, np. yellow plus red equals orange.




środa, 23 kwietnia 2014

Secret identity - warm-up activity

Dzisiaj moi uczniowie wcielą się w postaci z bajek, ich zadaniem będzie odgadnięcie kim są używając jedynie yes/no questions. Kartki z postaciami przylepiam na plecy lub na czoło. Więcej rozgrzewek znajdziesz w postach: Warm-up activities oraz Warm-up activities dla nastolatków.

Stick secret identity cards to your students' backs or foreheads. They are going to find out who they are by asking yes/no questions.

Zachęcam również do wzięcia udziału w mini konkursie wiosennym, powodzenia!


niedziela, 20 kwietnia 2014

Racing games - wyścig do tablicy

Dzisiaj chciałabym Wam przedstawić dwie bardzo proste gry z użyciem tablicy, które można wykorzystać na różnych poziomach.

- NEWSPAPER POINTER
Dzielimy grupę na dwie drużyny. Na tablicy wypisuję w różnych miejscach np. nazwy pokojów (wszystko zależy od poziomu grupy i słownictwa, jakie chcesz powtórzyć). Czytam słowo, które pasuje do jednego z pokojów, a zadaniem dwóch zawodników z przeciwnych drużyn jest dobiegnięcie do tablicy i wskazanie kategorii (np. shower = bathroom). Co sprawia, że gra jest zabawna i podoba się uczniom, to sposób, w jaki należy wskazać słowo - używamy do tego dużych wskaźników zrobionych ze zwiniętej gazety (nikt, nie zrobi sobie krzywdy). Dla starszych uczniów można wypisać na tablicy np. przedrostki słów i czytając np. patient dana osoba musi wskazać na przedrostek im = impatient, itd.

Wasi najmłodsi uczniowie chętnie podbiegną do flash card, aby wskazać słowo, należy jednak bardziej uważać na wskaźniki.

Divide the class into two teams. Prepare big paper pointers (one for each team) and write on the whiteboard for example names of the rooms. The teams listen to the word you say and point to the proper category on the whiteboard, for e.g. shower = bathroom. You may use this game with older students as well, e.g. when practising word formation: write prefixes on the whiteboard and read a word, e.g.  patient --> im --> impatient, etc.


- WRITING RACE
W tej grze zawodnik z danej drużyny podbiega do tablicy, wpisuje słowo w odpowiednią kolumnę, przekazuje marker kolejnej osobie z drużyny i staje na końcu. Sytuacja powtarza się. Wygrywa ta grupa, która pierwsza prawidłowo napisze słowa w odpowiednie kolumny. Poniżej przykłady (oczywiście słów na tablicy musi być więcej).

One person from each team comes to the whiteboard and writes the correct word in the proper column. He or she passes the whiteboard marker to the next person. Students who complete the exercise faster win. Examples below. 
 


Zapraszam również do wzięcia udziału w mini konkursie wiosennym, o którym mowa w poprzednim poście.

poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Games for students, czyli w jakis sposób używam gier imprezowych na lekcji j.angielskiego

W wielu moich postach pojawia się motyw gier. Nie ukrywam, że jest to ulubiona część moich zajęć z wielu powodów - po pierwsze: uczniowie używają języka angielskiego do swobodnej komunikacji, po drugie: bardzo lubią tę formę aktywności na zajęciach, a po trzecie: nie wymaga to od nauczyciela dużego nakładu pracy na zajęciach, co jest bardzo istotne (szczególnie ucząc wiele grup danego dnia).

Wspominałam już o różnego typu board games, Story Cubes, Wilkołakach, czy Time's Up. Przyszła pora na dwie kolejne gry.

I really like using games during my lesson as thanks to them students communicate  without inhibition and they are relaxed and involved in the activity. Moreover, these games do not involve the teacher much so you can save some energy for other groups. I think that you may find the translation of the rules of Dixit easily but if you need the one concerning Palce w Pralce let me know via email.

Dokładne opisy gier znajdziecie np. na www.planszomania.pl skąd też pochodzą zdjęcia (moje gry na stałe są w szkole stąd też posłużyłam się zdjęciami z internetu). 

Palce w pralce

Jest to idealna gra na koniec zajęć. Dzieci siadają w kole, każdy losuje gest, jaki ma pokazać, a robią to w rytm utworu We Will Rock You
  1. Dwa klaśnięcia o uda
  2. Gest jednego z uczniów (np. Bibliotekarka)
  3. Dwa klaśnięcia o uda
  4. Gest innego gracza (np. Bokser)
  5. Wskazany gracz odpowiada w ten sam sposób, przekazując do kolejnej osoby
  6. ... a w tym czasie pozostali gracze wystukują rytm (dwa klaśnięcia o uda, jedno klaśnięcie dłońmi)
 Osoba, które się pomyli odpada lub rozwiązuje zadanie z karty oznaczonej bombą - tak jest w wersji podstawowej tej gry, ale w mojej nauczycielskiej wersji dana osoba odpowiada na pytanie dot. gramatyki lub słownictwa. Starsze grupy przed grą przygotowują serię pytań, każdy uczeń po dwa, wrzucają je do pojemnika, z którego osoba, która pomyliła rytm musi wylosować pytanie i na nie odpowiedzieć. 




Dixit
Jest to jedna z moich ulubionych gier. W tej grze uczniowie losują karty obrazkowe i spośród swoich kart dana osoba wybiera jedną, do której układa hasło - hasło nie może być zbyt oczywiste, ale też nie może być za trudne, bo najwięcej punktów zdobędzie, jeśli właściwą kartę odgadnie kilka osób, a kilka nie. Kartę z hasłem kładzie odwróconą, aby nikt jej nie widział, wypowiada hasło, reszta uczniów wybiera kartę ze swojej talii, która również pasowałaby do hasła. Uczniowie tasują karty i układają je w rzędzie a następnie za pomocą kartonikowych numerków głosują na właściwą kartę. (Pełny opis gry znajdziecie na stronach sklepów z grami, ja tylko przybliżam mniej więcej zasady).



piątek, 11 kwietnia 2014

Uncountable nouns, proste urozmaicenie podręcznikowej lekcji dot. rzeczowników niepoliczalnych

Lekcja dotycząca rzeczowników niepoliczalnych w podręczniku, którego używam na zajęciach zawiera wiele ćwiczeń, więc nie potrzebowałam dodatkowych zadań pisemnych. Po zapoznaniu uczniów ze słownictwem (pokazując im prawdziwe pojemniki) i drillingu na flash cards (source poprosiłam ich o uzupełnienie kilku zadań. 


Zadania pisemne przeplatałam odpytywaniem przy pomocy piłeczki (rzucam piłeczkę uczniowi, który ma dokończyć np. a slice of... / a bunch of... itd.), zadaniami w parach: dopasowywanie pociętych wyrażeń, a także granie nimi w memory.


W czasie zajęć powstał także projekt grupowy: plakat.
(Musicie przyznać, że mam wyjątkowo uzdolnioną plastycznie grupę :-))


czwartek, 10 kwietnia 2014

Speaking activity for teens involving drama techniques - zadanie z elementami dramy dla nastolatków

Moi najmłodsi uczniowie bardzo chętnie wcielają się w różne role i prezentują na forum klasy scenki na dany temat. Im starsi uczniowie, tym mniej zadań tego typu. Na lekcji nauczyciele skupiają się bardziej na pracy z podręcznikiem, niż na angażowaniu uczniów do pracy z dramą. Tym sposobem nastoletni uczniowie odzwyczajają się od wystąpień przed kolegami. Pojawia się też element wstydu - nastolatki często myślą, że nie wypada im już w tym wieku się tak bawić. 

Chciałabym jednak przedstawić zadanie, które sprawdza się w starszych grupach, mimo że celem jest przedstawienie sceny na forum klasy.

Na początku zadajemy uczniom 10 najróżniejszych pytań i zapisujemy odpowiedzi na tablicy. Pytamy o ulubiony kolor, imię brata, najbardziej zabawną postać z kreskówki, czy najtrudniejszy sport. Dzielimy uczniów na dwie drużyny (lub trzy, w zależności od liczby uczniów). Ich zadaniem jest ułożenie scenki, w której będą padały wszystkie wypisane na tablicy słowa. Dobra zabawa gwarantowana!

Wariacją tego zadania może być dodanie tła dla każdej drużyny - np. jedna z grup musi udawać, że rzecz dzieje się w sklepie, inna, że grają staruszków, itp.

Ask your students 10 different questions and write down their answers on the whiteboard. You may ask about their favourite colour, name of sb's brother or the most difficult sport, it's up to you. Divide the class into 2 or 3 teams (depending on the number of students) and ask your students to prepare a scene in which they will use all the words from the whiteboard. You may also add the background to each story, for e.g. one group would present a scene taking place at the shopping mall, whereas the other group would pretend that they are elderly people. Fun guaranteed!