wtorek, 8 września 2015

The Dot, czyli Międzynarodowy Dzień Kropki

Znacie The Dot by Peter Reynolds? Jeśli nie, to już czas abyście poznali, bo 15go września obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kropki!

Celebrate Dot Day on September 15th!

http://www.thedotclub.org/dotday/

Co to oznacza dla nauczycieli języka angielskiego? Pomysły na fajną lekcję! :-) Jeśli nie masz dostępu do książki, to z pomocą przychodzi YouTube, gdzie lektor czyta The Dot do ilustracji z wersji papierowej. Np.:


Don't have a book? Try the YT channel or make your own flashcards and read the story to your students.

Jeśli nie masz ani książki, ani dostępu do komputera i rzutnika w klasie, to najlepszą opcją będzie wydrukowanie kilku obrazków i przeczytanie opowiadania samemu. Po zapoznaniu się z treścią The Dot możesz zrealizować następujące projekty w zależności od poziomu Twoich uczniów:

Lesson Ideas: 
- Przedszkolaki mogą pomalować papierowe talerze na różne kolory tworząc wielkie kropki. Nauczyciel podpowiada jakich kolorów użyć w danym momencie. (Preschoolers colour paper plates. The teacher helps with choosing and naming the colours.)
- Wycinamy duże koła z papieru, a w środku prosimy uczniów o streszczenie książki/ zilustrowanie jej/ wypisanie przymiotników, jakie kojarzą się z opowiadaniem. Takie koła wspaniale ozdobią Wasze sale. (Cut out big circles - dots - and ask you students to summarize/ depict the story. Nice idea for decorating the walls in your classroom!)
- Dyskusja: mała rzecz potrafi wiele zmienić; każdy z nas jest artystą. (Discussion on how a small thing can change a lot/ everybody is an artist.)
- Zadanie dla grup: zrobić listę rzeczy w klasie/ w domu, które zawierają kropki. (Group work: make a list of things including dots.)
- Prosimy uczniów, aby 15go września przyszli do szkoły ubrani w rzeczy w kropki. (Ask your students to wear dotty clothes on the 15th of Sept.)
- Rozdajemy uczniom kartki papieru z namalowaną kropką  (różne kolory i wielkości) i prosimy o dokończenie obrazka. Uczniowie wymieniają się pracami i odpowiadają na pytanie 'co autor miał na myśli'. (Students finish the pictures of single dots and exchange their works. Their task is to answer the question: what did the artist want to show in his/her work.)
- Na YT jest też dostępna piosenka, której możecie użyć na różne sposoby w czasie swoich zajęć. (The song might be used in the various ways.)
 
Więcej inspiracji typowo plastycznych znajdziecie TUTAJ
Mam nadzieję, że ten wpis zainspiruje Was do stworzenia ciekawej lekcji dla swoich uczniów. Zachęcam do polubienia bloga na portalu Facebook oraz do komentowania wpisów - w ten sposób inspirujemy siebie nawzajem :-)

5 komentarzy:

  1. Szkoda, że za moich czasów nikt nie wpadł na taki pomysł poprowadzenia lekcji. Coś czuje, że byłaby to świetna zabawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ogóle teraz jest tyle fajnych narzędzi do nauki :)

      Usuń
  2. Ciekawe, czy dotyczy to też słynnej "kropki nienawiści". :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedy czytam o tym co proponujesz swoim uczniom to im zazdroszczę. Myślę, że te lekcje są wspaniałe i aż chce się na takie chodzić. Gratuluje Ci pomysłów i czekam na więcej :)

    OdpowiedzUsuń