czwartek, 7 lutego 2013

Pierwszy dzień w nowej klasie

Nawet najbardziej doświadczony nauczyciel odczuwa lekką tremę, kiedy ma się spotkać z nową klasą. Oto kilka sprawdzonych sposobów na to, aby miło i przyjemnie przywitać się z uczniami. Wszystkie sposoby zostały przeze mnie sprawdzone i z czystym sumieniem mogę je polecić.

Przedszkole: Ja prowadzę zajęcia tylko po angielsku, dzieci nie wiedzą, że mówię po polsku. Oto jak może wyglądać pierwszy dzień:
- Nauczyciel wchodzi do klasy z walizką. Udaje, że przyjechał prosto z lotniska. Z walizki wyjmuje rzeczy kojarzące się z jego krajem - np. flagę, zdjęcia lub miniatury znanych budynków lub osób, itd. Nie może zabraknąć zabawnego elementu - np. wielkiej skarpety lub w przypadku starszych grup, jakiejś piszczącej zabawki, która należy do Twojego psa. 
- Innym pomysłem jest zwyczajne siedzenie w kółku i przedstawienie się, a następnie zaśpiewanie piosnek: "Good morning - hello - Good morning - hello - Where is (Kasia)? I don't know!" - rozglądamy się i szukamy Kasi - wskazujemy palcem na inne dziecko i pytamy "Are you Kasia? No? What's your name? Where is Kasia?" - i szukamy dalej. Udajemy, że nie możemy zapamiętać, mylimy imiona, szukając dziewczynki wskazujemy także na chłopców pytając, czy to ich imię. Dużo śmiechu gwarantowane. Nie zapominaj o mimice!

Grupy starsze: 
- Na tablicy zapisujemy kilka numerów. Np. 2, 105, 26. Mówimy dzieciom, że te numery są jakoś z Tobą związane, a ich zadaniem jest odgadnąć jak. Dla grup pre-intermediate pomyśl o czymś ciekawszym, niż wiek, czy numer mieszkania - nie musi to być prawda. Wymyśl, że masz 2 koty, uczysz 105 uczniów i zwiedziłaś 26 krajów. Poproś dzieci o ich numery i wspólnie zgadujcie co mogą oznaczać.
- Podobna gra do poprzedniej, ale tym razem zapisz kilka słów. Np. Finland (chcesz zwiedzić), Scooby Doo (chcesz mieć psa, którego tak nazwiesz), Ania (imię Twojej siostry). Uczniowie zgadują, a następnie wymyślają swoje zagadki. 
- Przygotuj kolorowe paski papierów. Trzy kolory, którym odpowiada jedno pytanie - zapisz na tablicy np.: red= What are your interests? blue= Describe your family. yellow = What is your favourite sport? Dzieci losują po jednym pasku i opowiadają o sobie - mówią swoje imię oraz wiadomość odpowiadającą pytaniu z tablicy. Zacznij oczywiście od siebie. CIEKAWOSTKA: bardzo często po zakończonym zadaniu potrafiłam powtórzyć imiona wszystkich uczniów lub np. kiedy nie pamiętałam imienia, to pamiętałam, że dana osoba powiedziała, że lubi rysować, czy też że ma pięciu braci. Dzieci były pod wrażeniem, ale największy szok był, kiedy pytałam ich o moje imię - rzadko zdarzało się, żeby je zapamiętały :-)

To tylko kilka pomysłów, ale mam nadzieję, że pomogą Wam w planowaniu pierwszych zajęć. Powodzenia!

2 komentarze:

  1. Super! Muszę dopisać do listy ćwiczeń do wykorzystania :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajne pomysły! Pamiętam taką lekcję integracyjną w gimnazjum: siedzieliśmy w kółku i każdy miał za zadanie powiedzieć swoje imię i imię osób, które już sie wypowiedziały. Żeby łatwo było te imiona skojarzyć, każdy podawał wyraz, który zaczynał się na tę samą literę:

    Jestem Asia i w podróż zabieram adapter. Nazywam się Diana i w podróż zabieram dziobaka i Asię z adapterem. Ja jestem Piotrem i w podróż zabieram płaszcz, Asię z adapterem i Dianę z dziobakiem itp.

    Śmiechu było mnóstwo, z tym że przy dużej grupie może się to pod koniec trochę znudzić. Mieliśmy też za zadanie napisać na kartkach przyczepionych do pleców kolegów i koleżanek miłe rzeczy, jakie jesteśmy w stanie o nich powiedzieć (akurat część dzieciaków się wcześniej już z podstawówki znała). To wszystko można oczywiście zaadaptować na potrzeby zajęć językowych :).

    OdpowiedzUsuń