Regulamin konkursu

czwartek, 30 lipca 2015

Story Cubes, czyli jak wykorzystuję kostki z obrazkami na lekcji

O Story Cubes pisałam już nie raz. Zapewne większość Nauczycieli zna już tę grę. Dzisiaj zaproponuję Wam inne pomysły na wykorzystanie Story Cubes (SC).

(Osoby, które nie znają SC mogą zapoznać się z opisem gry na stronie dystrybutora - REBEL.PL)

http://www.storycubes.pl/
Zazwyczaj używałam SC na zajęciach dodatkowych, na które uczęszczało do 10 Uczniów. Nie było więc problemu z wykorzystaniem mojego jedynego pudełka kostek, bo Uczniowie nadal byli w stanie obserwować obrazki i świetnie się bawić - przy całej klasie zmieniam zasady.

Zacznijmy od podstawowej wersji SC (pomarańczowa):
- Prosimy 9 Uczniów o rzucenie kostkami, na tablicy rysujemy obrazki, które wylosowali (jeśli często używacie SC, łatwiej będzie przygotować do nich flashcards, ja miałam to szczęście, że uzdolniona plastycznie Uczennica sama zgłosiła chęć ich narysowania). Uczniowie w grupach układają historię na podstawie wylosowanych SC i przedstawiają ją innym grupom.
- Uczniowie piszą opowiadanie z wykorzystaniem wylosowanych SC. Uczniowie podkreślają w tekście słowo ze SC, którego użyli. 
- Proszę Uczniów o podanie 9 różnych przymiotników, następnie rzucamy kostkami SC - zadaniem Uczniów jest połączenie przymiotników z wylosowanymi rzeczownikami i ułożenie zdań w jak najkrótszym czasie.
- Wrzucam SC do nieprzezroczystego woreczka. Uczeń losuje jedną kostkę i wyrzuca obrazek tak, aby klasa go nie widziała. Opisuje to, co widzi na obrazku, a klasa zgaduje co przedstawia rysunek. 
- Dzielimy Uczniów na grupy. Na stoliku pod tablicą wyrzucamy SC (tak, aby nie było ich widać z ławek Uczniów). Uczniowie wyznaczają w każdej grupie osobę, która biega do stolika i przekazuje informacje o tym, jakie kostki zostały wylosowane. Zadaniem reszty grupy jest ułożenie w jak najszybszym czasie zdań na podstawie obrazków. 
- Uczniowie piszą historię na podstawie wyrzuconych SC, ale nie wszystkich na raz - stopniowo dodajemy po jednym obrazku, a zadaniem klasy jest ułożenie opowiadania właśnie w takiej kolejności, w jakiej SC zostały wylosowane. (Dużo śmiechu, Uczniowie nie spodziewają się, jakiego obrazka będą musieli użyć).

Wszystkie te zabawy można fajnie urozmaicić dodatkami do SC. Ja mam dodatek BAŚNIE, z którym tworzyliśmy nowe wersje bajek dla dzieci. Są też inne wersje SC. 


Story Cubes Actions (niebieskie)
- Dodajemy dowolnie do podstawowej wersji i wykorzystujemy tak samo.
- Proszę Ucznia o wylosowanie kostki z nieprzezroczystego woreczka, rzut kostką i pokazanie lub opisanie czynności - klasa zgaduje o jaką czynność chodzi. 
- Ćwiczymy czasy układając zdania z wylosowanymi czasownikami. Można to zrobić też na zasadzie gry - rysujemy na tablicy kwadrat z ponumerowanymi polami. Każdy numer to jakiś czas lub zagadnienie gramatyczne (na kartce wcześniej przygotowujemy spis numerów i zagadnień). Drużyna wybiera pole, a następnie rzuca jedną z kostek. Zadaniem graczy jest ułożenie zdania w odpowiednim czasie z wykorzystaniem wylosowanego czasownika. Punkt zdobywają tylko gramatycznie poprawne odpowiedzi. 

Story Cubes Voyages (zielone) idealnie nadadzą się na nowy rok szkolny, kiedy będziecie rozmawiać z Uczniami o wakacjach. Wykorzystajcie je tak, jak pomarańczowe SC, ale tematem przewodnim uczyńcie Summer Holidays. 

Jeśli Wasi Uczniowie lubią 'Czarne historie', które też kiedyś opisywałam, to myślę, ze fajnie będzie zaopatrzyć się w dodatek POSZLAKI. Wszystkie SC dostępne są na stronie dystrybutora, sklepu REBEL.PL. Znajdziecie tam też kostki w wersji maxi!

Może macie jakieś inne pomysły na wykorzystanie SC? Dajcie znać w komentarzach, aby inni Nauczyciele mogli się zainspirować. 
Czytasz bloga? Proszę polub profil Hummingbird na FB. 

Na koniec mam dla Was dobrą wiadomość: Story Cubes będą jedną z nagród do wygrania w sierpniowym konkursie - stay tuned.

9 komentarzy:

  1. my nasze najchętniej używamy na pikniku. Świetnie sprawdzają się w drodze bo są poręczne i małe. Uwielbiamy je. Mamy actions i galaktyka. Marzy nam się więcej :))
    PS świetny pomysł na pisanie opowiadania. Nie wpadłabym na to. Wykorzystam. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Jeszcze nie miałam okazji wypróbować galaktyki - ale coś mi się wydaję, że szczególnie by przypadła do gustu chłopcom, bo mam wielu fanów Gwiezdnych Wojen w klasie! :)

      Usuń
    2. o to na pewno:) Pozdrawiamy serdecznie

      Usuń
  2. jako starters:
    1. rzucamy kostki, uczniowie zadaja sobie pytania np. o weekend czy ogolne zapoznawcze (na poczatku kursu) inspirujac sie obrazkami.
    2. rzucamy kostki uczniownie mowia co robili w zeszly weekend inspirujac sie kostkami. Wariacja dodatkowa: grupa zgaduje czy to prawda czy falsz :)
    3. dzielimy sie na kilka grup. jesli mamy kilka pudelek story cubes, to mieszamy kostki tak zeby kazda z druzyn miala po kilka kostek z kazdej grupy. Grupy rzucaja kostkami, ukladaja historyjke. Kiedy sa gotowi pani robi zdjecia kostek ulozonych w rzadek. Nastepnie grupy przekazuja sobie historyjki napisane i swoje zestawy kostek (oczywiscie przerzucone) i probuja na podstawie opowiadania odtworzyc orginalny uklad kosci a nastepnie przedstawiaja hipoteze. Jest to absolutnie genialna i wciagajaca zabawa angazujaca wszystkie 4 sprawnosci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za pomysły, z pewnością przydadzą się też innym Nauczycielom! :)

      Usuń
  3. wszystkie sposoby na scenariusze zabaw związanych z kostkami są super, "podkradam"! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, kiedyś na stronie był lin do tworzenia własnych historyjek obrazkowych (wybierało się tematy, liczbę obrazków) - świetny pomysł, ale nie mogę go znaleźć, może ktoś pomoże

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mówisz i masz :)
      http://www.toolsforeducators.com/dice/

      Usuń