O Story Cubes pisałam już nie raz. Zapewne większość Nauczycieli zna już tę grę. Dzisiaj zaproponuję Wam inne pomysły na wykorzystanie Story Cubes (SC).
(Osoby, które nie znają SC mogą zapoznać się z opisem gry na stronie dystrybutora - REBEL.PL)
http://www.storycubes.pl/ |
Zazwyczaj używałam SC na zajęciach dodatkowych, na które uczęszczało do 10 Uczniów. Nie było więc problemu z wykorzystaniem mojego jedynego pudełka kostek, bo Uczniowie nadal byli w stanie obserwować obrazki i świetnie się bawić - przy całej klasie zmieniam zasady.
Zacznijmy od podstawowej wersji SC (pomarańczowa):
- Prosimy 9 Uczniów o rzucenie kostkami, na tablicy rysujemy obrazki, które wylosowali (jeśli często używacie SC, łatwiej będzie przygotować do nich flashcards, ja miałam to szczęście, że uzdolniona plastycznie Uczennica sama zgłosiła chęć ich narysowania). Uczniowie w grupach układają historię na podstawie wylosowanych SC i przedstawiają ją innym grupom.
- Uczniowie piszą opowiadanie z wykorzystaniem wylosowanych SC. Uczniowie podkreślają w tekście słowo ze SC, którego użyli.
- Proszę Uczniów o podanie 9 różnych przymiotników, następnie rzucamy kostkami SC - zadaniem Uczniów jest połączenie przymiotników z wylosowanymi rzeczownikami i ułożenie zdań w jak najkrótszym czasie.
- Wrzucam SC do nieprzezroczystego woreczka. Uczeń losuje jedną kostkę i wyrzuca obrazek tak, aby klasa go nie widziała. Opisuje to, co widzi na obrazku, a klasa zgaduje co przedstawia rysunek.
- Dzielimy Uczniów na grupy. Na stoliku pod tablicą wyrzucamy SC (tak, aby nie było ich widać z ławek Uczniów). Uczniowie wyznaczają w każdej grupie osobę, która biega do stolika i przekazuje informacje o tym, jakie kostki zostały wylosowane. Zadaniem reszty grupy jest ułożenie w jak najszybszym czasie zdań na podstawie obrazków.
- Uczniowie piszą historię na podstawie wyrzuconych SC, ale nie wszystkich na raz - stopniowo dodajemy po jednym obrazku, a zadaniem klasy jest ułożenie opowiadania właśnie w takiej kolejności, w jakiej SC zostały wylosowane. (Dużo śmiechu, Uczniowie nie spodziewają się, jakiego obrazka będą musieli użyć).
Wszystkie te zabawy można fajnie urozmaicić dodatkami do SC. Ja mam dodatek BAŚNIE, z którym tworzyliśmy nowe wersje bajek dla dzieci. Są też inne wersje SC.
Story Cubes Actions (niebieskie)
- Dodajemy dowolnie do podstawowej wersji i wykorzystujemy tak samo.
- Proszę Ucznia o wylosowanie kostki z nieprzezroczystego woreczka, rzut kostką i pokazanie lub opisanie czynności - klasa zgaduje o jaką czynność chodzi.
- Ćwiczymy czasy układając zdania z wylosowanymi czasownikami. Można to zrobić też na zasadzie gry - rysujemy na tablicy kwadrat z ponumerowanymi polami. Każdy numer to jakiś czas lub zagadnienie gramatyczne (na kartce wcześniej przygotowujemy spis numerów i zagadnień). Drużyna wybiera pole, a następnie rzuca jedną z kostek. Zadaniem graczy jest ułożenie zdania w odpowiednim czasie z wykorzystaniem wylosowanego czasownika. Punkt zdobywają tylko gramatycznie poprawne odpowiedzi.
Story Cubes Voyages (zielone) idealnie nadadzą się na nowy rok szkolny, kiedy będziecie rozmawiać z Uczniami o wakacjach. Wykorzystajcie je tak, jak pomarańczowe SC, ale tematem przewodnim uczyńcie Summer Holidays.
Jeśli Wasi Uczniowie lubią 'Czarne historie', które też kiedyś opisywałam, to myślę, ze fajnie będzie zaopatrzyć się w dodatek POSZLAKI. Wszystkie SC dostępne są na stronie dystrybutora, sklepu REBEL.PL. Znajdziecie tam też kostki w wersji maxi!
Może macie jakieś inne pomysły na wykorzystanie SC? Dajcie znać w komentarzach, aby inni Nauczyciele mogli się zainspirować.
Czytasz bloga? Proszę polub profil Hummingbird na FB.
Na koniec mam dla Was dobrą wiadomość: Story Cubes będą jedną z nagród do wygrania w sierpniowym konkursie - stay tuned.