czwartek, 30 lipca 2015

Story Cubes, czyli jak wykorzystuję kostki z obrazkami na lekcji

O Story Cubes pisałam już nie raz. Zapewne większość Nauczycieli zna już tę grę. Dzisiaj zaproponuję Wam inne pomysły na wykorzystanie Story Cubes (SC).

(Osoby, które nie znają SC mogą zapoznać się z opisem gry na stronie dystrybutora - REBEL.PL)

http://www.storycubes.pl/
Zazwyczaj używałam SC na zajęciach dodatkowych, na które uczęszczało do 10 Uczniów. Nie było więc problemu z wykorzystaniem mojego jedynego pudełka kostek, bo Uczniowie nadal byli w stanie obserwować obrazki i świetnie się bawić - przy całej klasie zmieniam zasady.

Zacznijmy od podstawowej wersji SC (pomarańczowa):
- Prosimy 9 Uczniów o rzucenie kostkami, na tablicy rysujemy obrazki, które wylosowali (jeśli często używacie SC, łatwiej będzie przygotować do nich flashcards, ja miałam to szczęście, że uzdolniona plastycznie Uczennica sama zgłosiła chęć ich narysowania). Uczniowie w grupach układają historię na podstawie wylosowanych SC i przedstawiają ją innym grupom.
- Uczniowie piszą opowiadanie z wykorzystaniem wylosowanych SC. Uczniowie podkreślają w tekście słowo ze SC, którego użyli. 
- Proszę Uczniów o podanie 9 różnych przymiotników, następnie rzucamy kostkami SC - zadaniem Uczniów jest połączenie przymiotników z wylosowanymi rzeczownikami i ułożenie zdań w jak najkrótszym czasie.
- Wrzucam SC do nieprzezroczystego woreczka. Uczeń losuje jedną kostkę i wyrzuca obrazek tak, aby klasa go nie widziała. Opisuje to, co widzi na obrazku, a klasa zgaduje co przedstawia rysunek. 
- Dzielimy Uczniów na grupy. Na stoliku pod tablicą wyrzucamy SC (tak, aby nie było ich widać z ławek Uczniów). Uczniowie wyznaczają w każdej grupie osobę, która biega do stolika i przekazuje informacje o tym, jakie kostki zostały wylosowane. Zadaniem reszty grupy jest ułożenie w jak najszybszym czasie zdań na podstawie obrazków. 
- Uczniowie piszą historię na podstawie wyrzuconych SC, ale nie wszystkich na raz - stopniowo dodajemy po jednym obrazku, a zadaniem klasy jest ułożenie opowiadania właśnie w takiej kolejności, w jakiej SC zostały wylosowane. (Dużo śmiechu, Uczniowie nie spodziewają się, jakiego obrazka będą musieli użyć).

Wszystkie te zabawy można fajnie urozmaicić dodatkami do SC. Ja mam dodatek BAŚNIE, z którym tworzyliśmy nowe wersje bajek dla dzieci. Są też inne wersje SC. 


Story Cubes Actions (niebieskie)
- Dodajemy dowolnie do podstawowej wersji i wykorzystujemy tak samo.
- Proszę Ucznia o wylosowanie kostki z nieprzezroczystego woreczka, rzut kostką i pokazanie lub opisanie czynności - klasa zgaduje o jaką czynność chodzi. 
- Ćwiczymy czasy układając zdania z wylosowanymi czasownikami. Można to zrobić też na zasadzie gry - rysujemy na tablicy kwadrat z ponumerowanymi polami. Każdy numer to jakiś czas lub zagadnienie gramatyczne (na kartce wcześniej przygotowujemy spis numerów i zagadnień). Drużyna wybiera pole, a następnie rzuca jedną z kostek. Zadaniem graczy jest ułożenie zdania w odpowiednim czasie z wykorzystaniem wylosowanego czasownika. Punkt zdobywają tylko gramatycznie poprawne odpowiedzi. 

Story Cubes Voyages (zielone) idealnie nadadzą się na nowy rok szkolny, kiedy będziecie rozmawiać z Uczniami o wakacjach. Wykorzystajcie je tak, jak pomarańczowe SC, ale tematem przewodnim uczyńcie Summer Holidays. 

Jeśli Wasi Uczniowie lubią 'Czarne historie', które też kiedyś opisywałam, to myślę, ze fajnie będzie zaopatrzyć się w dodatek POSZLAKI. Wszystkie SC dostępne są na stronie dystrybutora, sklepu REBEL.PL. Znajdziecie tam też kostki w wersji maxi!

Może macie jakieś inne pomysły na wykorzystanie SC? Dajcie znać w komentarzach, aby inni Nauczyciele mogli się zainspirować. 
Czytasz bloga? Proszę polub profil Hummingbird na FB. 

Na koniec mam dla Was dobrą wiadomość: Story Cubes będą jedną z nagród do wygrania w sierpniowym konkursie - stay tuned.

poniedziałek, 27 lipca 2015

Creative writing, czyli jak zachęcić Uczniów do pisania

Czy macie czas na organizowanie lekcji kreatywnego pisania dla swoich Uczniów? Myślę, że warto przeprowadzić kilka takich zajęć w ciągu roku szkolnego. Jest to też świetny pomysł na kółko zainteresowań. 
Kiedy uczyłam starszych Uczniów, wielu z nich bardzo nie lubiło, kiedy narzucałam im o czym mają pisać. O wiele lepiej wypadały prace typu 'napisz list', jeśli nie uwzględnialiśmy podręcznikowych poleceń, a pozwalałam na pewną dowolność. Oczywiście na różnego typu egzaminach temat i treść pracy zostają narzucone i stąd niejako opłaca się ćwiczenie takiej formy z Uczniami - ale czy egzaminy powinny być dla nas najważniejsze? Wydaje mi się, że Uczniowie skorzystają na przyjemnym zadaniu pisemnym, a dodatkowo, nie będą kojarzyli pisania z czymś nudnym. 
Tutaj możecie poczytać o ogólnych korzyściach wynikających z kreatywnego pisania --> KLIK

Moja propozycja na dzisiaj to lekcja dot. seriali. Myślę, że temat jest na tyle szeroki i ciekawy, że zachęci każdego Ucznia do stworzenia czegoś interesującego.
Warto pokazać Uczniom fragment ulubionego serialu, zapytać o ich ulubione programy, a także przedyskutować co czyni serial ciekawym. Prosimy Uczniów o opisanie swojego serialu na kartach pracy. Zaznacz proszę, że serial wcale nie musi opowiadać o ludziach - może Twoja klasa woli pisać o kosmitach lub zwierzętach?
Napisanie streszczenia pierwszego odcinka nie musi oznaczać końca pracy. Uczniowie mogą wybrać najciekawszy pomysł i na jego podstawie nagrać film. 

Czytasz bloga? Korzystasz z kart pracy? Polub proszę profil Hummingbird ELS na Facebook'u :) ---> KLIK



piątek, 24 lipca 2015

Catch a Bug, czyli gra dla młodszych i starszych Uczniów

Mam nadzieję, że pomysły, które Wam proponuję traktujecie jako inspiracje do własnych zadań, jakie wykorzystujecie na zajęciach. Mnie często inspirują wpisy innych Blogerów, które staram się zmieniać na potrzeby moich lekcji. Dzisiaj wykorzystałam PDF ze strony Kate z Picklebums. Zajrzyjcie do Kate, jeśli chcecie ściągnąć robaczki i słoiki, a ode mnie możecie skopiować rodzaj gry, jaka Was interesuje.

http://picklebums.com/2013/11/15/catch-a-bug-free-printable-game/
Gra dla najmłodszych:
Zadaniem graczy jest złapanie po dwa robaczki danego koloru - przy wylosowaniu na kostce koloru robaczka należy wypowiedzieć na głos kolor w j.angielskim. Jeśli nazwa się zgadza można przykleić robaczka. Wygrywa gracz, który jako pierwszy zdobędzie kolekcję robaczków różnych kolorów (po 2 z każdego). Wariacja: należy ułożyć zdanie z nazwą koloru. 

Wersja dla starszych graczy:
Myślę, że robaczki mogą spodobać się również starszym Uczniom. Tak jak w wersji dla najmłodszych zadaniem jest zebranie robaczków różnych kolorów (lub po dwa danego koloru). Robak trafia do gracza tylko wtedy, gdy wyrzuci odpowiedni kolor na kostce i właściwie powie zdanie z idiomem lub w danym trybie - wg wzoru:

Kolejną wersją gry może być zabawa w half-minute topics. Zasady jak wyżej, ale zamiast zdania Uczeń mówi przez 30 sekund na wylosowany temat.

Mam nadzieję, że spodobały Wam się moje pomysły. A może wykorzystacie karty pracy Kate w inny sposób? Dajcie znać w komentarzach - pomożecie innym Nauczycielom szukającym inspiracji. 
Zaglądasz na bloga? - Będzie mi miło, jeśli polubisz profil mojego bloga na Facebook'u ---> KLIK

środa, 22 lipca 2015

Explain yourself, czyli ćwiczymy mówienie w czasie przeszłym

Dzisiaj przedstawiam moją wersję gry Explain Yourself. Używam jej jako warm-up (ćwiczenia w parach/ grupach/ lub dla indywidualnych Uczniów), a także przy okazji ćwiczenia czasów przeszłych. Enjoy!





wtorek, 21 lipca 2015

Choosing a coursebook, czyli co warto wiedzieć o dotacjach i podręcznikach wieloletnich

Dla nauczycieli, którzy zmagają się z wyborem podręczników na ten rok szkolny polecam artykuł na stronie Pearson, który wyjaśnia jak działają dotacje i na co warto zwrócić uwagę przy wyborze podręczników wieloletnich. Powodzenia!

http://www.pearson.pl/pub/pl/uploadimages/reforma/infografika-zmiany-podrecznika-2015-06-22.png
Idiom na dziś ;)


poniedziałek, 20 lipca 2015

Collecting teaching aids, czyli czego nauczyciel angielskiego potrzebuje na nowy rok szkolny

Mam nadzieję, że wszyscy Nauczyciele są już na etapie wypoczynku i nie myślą jeszcze o powrocie do szkoły. W dzisiejszym poście chciałabym jednak przedstawić kilka rzeczy, o których warto pomyśleć już teraz, aby na koniec sierpnia nie skupiać się na kompletowaniu swojej wyprawki, a na luzie zacząć wrześniowe zmagania - myślę, że to przydatny post szczególnie dla 'świeżych' nauczycieli.

Oto moja subiektywna lista rzeczy potrzebnych w nowym roku szkolnym:
1. Długopisy, ołówki, kredki... czyli to, co Uczeń mieć powinien, a czego często nie ma. Proponuję już teraz zbierać do pojemniczka przybory do pisania, z których później będą mogli korzystać Wasi uczniowie. To nie muszą być nowe rzeczy - wręcz przeciwnie - zobaczycie, że na koniec roku szkolnego wasze pudło z przyborami 'do pożyczania' znacznie się uszczupli. 
Jeśli szkoła nie zapewnia Wam markerów, czy taśmy samoprzylepnej, dobrze rozejrzeć się w sklepie za promocyjnymi zestawami.

2. Gadżety przydatne na każdej lekcji. Kostki do gry, piłeczki, mikrofon, wskaźnik, packi na muchy, wędka, magnesy - jeśli jeszcze tego nie macie, powinniście o tym pomyśleć już teraz - lepiej kupić stopniowo takie rzeczy, niż we wrześniu wydać na nie majątek. Nie wiecie po co Wam packa na muchy, czy wędka? Przejrzyj dokładnie bloga :)

3. Naklejki motywacyjne, stemple. Kolekcjonuję je cały rok, ale w czasie wyjazdów wakacyjnych łatwo trafić na promocje. Wymyśliliście już swój sposób na motywowanie? Jeśli nie, to zachęcam do przejrzenia postów związanych z motywacją, czy dyscypliną.

4. Letnie wyprzedaże sprzyjają też znalezieniu fajnych książek, komiksów, czy filmów, które wykorzystacie w ciągu roku szkolnego. 

5. Papierowe torby, pudła, czy opakowania z motywami anglojęzycznymi posłużą Wam zarówno jako rzeczy do przechowywania, jak i materiały do pracy w ciągu roku szkolnego - pamiętacie z bloga Paper Monster/ Magic Box/ Washing Machine czy Magic Jar? Dobrze mieć przygotowane te rzeczy jeszcze przed początkiem roku szkolnego. Warto też odkładać fajne obrazki z gazet, które posłużą Wam w różnego typu tematach, jak 'clothes', czy zwykłym opisie obrazka.


A jakie są Wasze MUST HAVE na nowy rok szkolny?

P.S. Podobają Ci się wpisy na blogu? Inspirujesz się pomysłami lub ściągasz gotowe karty pracy z bloga? Polub proszę profil na FB ===> klik.

Udanych wakacji!